Hvorfor skal du styrketræne? 

Hvad enten dit mål er at få større muskler (kaldes for hypertrofi) eller at tabe dig, så vil svaret altid være, at styrketræning giver nogle af de bedste forudsætninger for dette.

Gennem styrketræning stimulerer vi b.la. kroppen til at få musklerne til at vokse ved at overrive muskelfibrene og fortælle kroppen, at den skal gøre sig selv bedre. 

Hvordan styrketræningen sammensættes er med til at diktere, hvordan kroppen reagerer.

Hvis fx vores træning er med en høj volumen og høj densitet ophobes en større mængde af laktat, som er med til at frigive væksthormon.

Væksthormon har b.la. den funktion i kroppen, at det virker fedtforbrændende. Ligeledes er styrketræning generelt med til at frigive en øget mængde testosteron, som medvirker til fedtforbrænding, vedligeholdelse- eller opbygning af muskelmasse.

Styrketræning kan ændre dit forhold mellem fedt og muskler

Der ses supergode resultater med styrketræning i forhold til fedttab, da det netop bevarer muskelmasse og øger forbrændingen gennem ovennævnte faktorer.

Ligeledes er styrketræning også en genial motionsform at tage i brug, når vi ønsker at ændre kropskomposition. Dvs. øge vores muskelmasse, men reducerer fedtmassen.

En af de helt essentielle faktorer for, at vi ikke mister muskelmasse under fx et vægttab er, at vores muskler får en stimulus såsom fra styrketræning, hvor vi træner hele kroppen.

Hvis ikke denne stimuli tilføres kontinuerligt, når vi forsøger at tabe os (et vægttab er en katabolsk tilstand, hvor vi nedbryder fedtvæv) vil vi se et tab af muskelmasse, da kroppen kun forsøger at bevare ”hvad den har behov for”. 

Motionsformen der kan laves af alle 

En af grundene til at styrketræning også er vores favorit motionsform i ACT GYM er, at alle kan være i stand til at lave den.

Det er ligegyldigt, om du er ung, gammel, skadet, trænet eller utrænet. Fordi ved styrketræning kan vi altid ændrer og tilpasse træningen, sådan at den passer til dit niveau og mål.

Hvis du har dårlige knæ, så arbejder vi på at gøre dem stærkere eller undgår blot de øvelser, som irriterer dig.

I vores optik er styrketræning for alle og kan tilpasses alle.